/ Cestopisy / Cyklo-výlety Česká Republika / Za památkami západních Chřibů 48 km

Za památkami západních Chřibů 48 km

12.7.2004 06:17 GMT – Bukovanský mlýn ještě voní novotou, ojedinělé technické dílo moderní architektury můžeme vidět nad obcí Bukovany blízko Kyjova. Vede k němu Kyjovská (moravská vinařská) stezka.
Bukovanský mlýn

foto: Michael 2004

Trasu začneme v Bukovanech u Kyjova (i když popravdě řečeno jsme začali trasu jinde /v hospodě to ale opravdu nebylo :-)/), mají zde zbrusu nový větrný mlýn, hotový novorozenec něco přes 2 měsíce starý, který není v mapách. Působí sice trošku „konzumně“ soudě podle parkoviště s přijíždějícími a odjíždějícími auty a velmi kvalitním venkovním posezením se starobylými lampami, na druhou stranu si neumím představit v těchto končinách lepší odpočinkové místo pro cyklisty a turisty potažmo cykloturisty :-). Za pouhou dvacetikačku je k vidění interiér nového mlýnu, přímý výhled do kraje, především na Kyjov, dostane se koštu zdejšího bílého a ochutnávku domácí kuchyně. Kyjovskou vinařskou stezkou míříme do obce Bohuslavice zpevněnou cestou, jde hlavně o sjezd. Marast ovšem nastane dále (proto doporučuji držet se Kyjovské vinařské). držíme se zelené turistické cesty na obec Čeložnice. Cesta je hrozná (kamenitá polňačka), později mířící do lesa. U výjezdu z lesa však opouštíme zelenou značku a kolem rekreační osady v Čeložnicích pokračujeme velmi slušnou asfaltkou až na vrchol Chřibů, kde protínáme dálkovou červenou turistickou cestu a sjezdem míříme na rozcestí „Pod Železňákem“ (434 m n. m.), Dále však spojovací turistická značka mění povrch cesty na kamenitý až na lesní cestu a také kopcovitý terén. Zanedlouho míjíme rozcestí „nad zavadilkou“, a sjezdem lesem jsme zakrátko u hájovny Zavadilka. V tomto úseku se z nás stali cyklohřibaři :-).

Hora sv Klimenta

Hora sv. Klimenta
Od hájovny pokračujeme po zelené na horu sv. Klimenta, cesta je relativně v pohodě z prvopočátku sice stoupání lesem ale za rozcestíčkem „Nad Koryčanskou kaplí“ (500 m n. m.) následuje prudký sjezd téměř k asfaltce spojující Koryčany a Osvětimany. Odtud jdeme (doslovně) na horu sv. Klimenta (nedá se vyjet na kole). Hora je to zajímavá, uvidíte základy kostela, kapličku, mě se však nejvíce líbila gorazdová zvonice, na kterou si můžeme zahrát. Pokračujeme na Kazatelnu cca dva km náročným lesním terénem. Vytesané schody do skály jsem fakt ještě neviděl, pomohou dostat se na nejvyšší bod, z něhož jde vidět zřícenina hradu Cimburk. Následuje prudký sjezd terénem k rozcestí „U Mísy“ (450 m n. m.) Kousek od rozcestíčka je horolezecká skála jménem „Kozel“ – přírodní památka, jejíž původ mi je nejasný, protože všude kolem normální les bez kamenu a najednou obrovský balvan uprostřed lesa. Sjíždíme na zříceninu hradu Cimburk, po prohlídce jedeme zkratkou prudkým sjezdem k vodní nádrži Koryčany. Zde už pokračujeme cestou po cyklotrase č. 473 do Koryčan. Po pauze pokračujeme svižným tempem, míjíme obce Mouchnice, Nemotice, Snovídky, a u letního tábora odbočujeme ve směru cyklotrasy 473 do Ždánického lesa. Cesta je zpevněná vede do táhlejšího serpentinového stoupání cca 3,5 km k rozcestí „U Kříže“. Dále pokračujeme na nejvyšší horu Ždánického lesa „U Slepice“ cca 2 km asfaltovou cestou kolem míjíme jeden z mnoha ropných vrtů v těchto končinách. Následuje velice osvěžující a více jak 4 km dlouhý sjezd do obce Lovčice. Průjezd obcemi Nechvalín a Ostrovánky jenom potvrdí jak pracovití jsou lidé v tomto kraji a už už vidíme onen nový větrný mlýn u Bukovan. První polovina je terénní záležitost, druhá (větší) část vede slušnými cestami a silnicemi. Celkově je výlet střední až náročný.

Zajímavá místa, přírodní pozoruhodnosti

Chřiby
Vrchovina na jihovýchodní Moravě, nejvyšší část Středomoravských Karpat s nejvyšší horou (Brdo 587 m n. m.) s typickými bukovými lesy a přirozenými bučinami. Kromě výskytu běžných druhů ptactva a drobných savců se zde vyskytuje také jelení zvěř.

Zřícenina Cimburk

Cimburk u Koryčan
Zřícenina gotického hradu nachází se na návrší nad vodní nádrží Koryčany. Původně postaven kolem roku 1330, posledně obýván cca v roce 1720. V nedávné minulosti a současné době je snaha o záchranu stávajícího hradu a jeho dokumentace. O hrad se nyní stará občanské sdružení Polypeje, které se snaží rovněž o zpřístupnění památky.

Kozel

foto: Michael 2004

Přírodní památka, skála z velmi pevného pískovce a slepence se nachází na hlavním hřebeni Chřibů ve výšce 518 m n. m. Kozel je 22 metrů vysoká věž. Je to nejnavštěvovanější skála v Chřibech pro horolezecké výpravy.

Ždánický les
Vrchovina na jižní Moravě v jihozápadní části Středomoravských Karpat tvořená převážně jílovci a pískovci. Lesní vegetace je tvořena porosty habrových a bukových doubrav, dubových bučin a bučin. Nejvyšším bodem je hora „U slepice“ (438 m n. m.), významná je těžba malého množství kvalitní ropy.

Kazatelna

foto: Michael 2004

Přírodní památka, tvoří ji vypreparované monumentální osamocené skalisko (vrcholová skála) z pískovce magurské vrstvy, cca 8 m vysoké, pod hlavním hřebenem Chřibů.

Bukovanský mlýn
Větrný mlýn sloužící jako muzeum, vyhlídková věž, galerie, odpočívadlo, turistická atrakce. Nechal ho postavit (2004) podnikatel z Kyjova, rodák z Bukovan.

Hora svatého Klimenta
Je jedním z duchovních míst, hluboce spjatých s historií Moravy, situována na jihozápadním hřebenu chřibských lesů. Nacházejí se zde základy středověkého kostela, novodobá kaple, základy opevnění velkomoravského hradiště z 9. stol., zvonice sv. Gorazda.

Koryčany zámek

Koryčany
Obec na jihozápadním okraji Chřibů. V obci je zajímavý židovský hřbitov. V obci ranně barokní zámek z roku 1680 obklopený anglickým parkem.