/ Cestopisy / Cyklo-výlety Česká Republika / 23 km po stopách poustevníků

23 km po stopách poustevníků

28.8.2003 06:08 GMT – Pustevny – Svůj název dostaly podle poustevníků, kteří zde kdysi sídlili, využívali jeskyně, nebo si stavěli poustevny.
Radegast socha

foto: Michael 2003

Vyjíždíme z Rožnova od Valašského muzea v přírodě parkem podél řeky Bečvy. Zanedlouho se napojujeme na Beskydsko-karpatskou magistrálu (dálková cyklotrasa č. 46). Opouštíme město a zdoláváme táhlé (cca 4 km) nepříjemné střední monotónní stoupání dobrou asfaltkou do rozcestíčka „Chata Mír“. (646 m n. m.). Krásnou asfaltku střídá dobrá zpevněná cesta s téměř žádným provozem. Míjíme chatu Mír, máme stále negativní převod. Zůstane tomu tak až do otevření výhledu po pravé straně, kde jdou vidět některé vesničky v údolíčku a na horizontu Hostýnsko-Vsetínská hornatina. Další kus cesty (cca 6 km) je o poznání lepší, střídá se rovina s menšími kopečky a sjezdy, po pravé straně se sem tam otevře krásný výhled do kraje, po levé straně pak nacházíme nezávisle dvě studánky s pramenitou vodou. Pokračujeme směrem na rozcestí „Pustevny“, bohužel někde v těchto místech jsem píchl :-), a tím trošičku zpomalil naši výpravu. Po opravě a menší občerstvovací pauze přijíždíme na „Pustevny“.

Pustevny valašská zvonice

Pustevny
Koncentrace turistů je zde v tomto horkém slunném letním dni opravdu značná, do toho ještě stánkaři nabízející všemožné věci a občerstvení. Nacházejí se zde také informační tabule v podobě naučných stezek. Po prohlídce kraje, dřevěných budov a valašské zvonice se vydáváme „turistickým terénem“ po modré značce na Radhošť. K rozhledně „Cyrilka“ jedeme ještě pěknou asfaltkou, kterou však opodál vystřídá turistická kamenina až k 1,5 km vzdálené soše boha Radegasta (1105 m n. m.). Počty turistů značně převyšují počty cyklistů, je to dáno také kamenitým povrchem. Na 3,5 km vzdálený Radhošť (1129 m n. m.) lze někde použít vychozených okrajových cestiček na okraji turistické kameniny, a proto také svižným tempem dojíždíme na nejznámější horu Beskydských hor. Po prohlídce dřevěné kaple sv. Cyrila a Metoděje na Radhošti a okolí se vydáváme zpět do Rožnova po červené turistické značce. Přestože jde převážně o jízdu z kopce, je toto nejhorší úsek cesty. Už první sjezd z Radhoště vyžaduje maximální opatrnost v hodně kamenitém terénu s velkým stupněm klesání. Na rozcestí „Černá hora“ (885 m n. m.) vzdálené od Radhoště cca 2,5 km přijíždíme „kodrcavým“ pomalým tempem. Další dva km na vysvobozující asfaltku u rozcestí „Chata Mir“ nám připadaly jako nekonečné. Poté jedeme z kopce až do Rožnova cestou, kterou jsme poznali v počátku. Trasa je střední obtížnosti, pro zdatnější lehká.

Zajímavá místa

Rožnov pod Radhoštěm
Město v údolí Bečvy. Nejvýznamnější památkou je skanzen – Valašské muzeum v přírodě – soubor valašské lidové kultury. Uprostřed náměstí socha T. G. Masaryka.

Pustevny
Svůj název dostaly podle poustevníků, kteří zde kdysi sídlili, využívali jeskyně, nebo si stavěli poustevny. Významné horské rekreační, turistické, lyžařské středisko. Dřevěné objekty postaveny v 19 stol. jsou památkově chráněny (Pustevna, Maměnka, Libušín s valašskou zvonicí). Na přilehlém kopečku je rozhledna (altán) Cyrilka – místo dalekého rozhledu. Z Ráztoky vede na Pustevny sedačková lanovka. Pod Pustevnami chráněný jeskyní systém chodeb tzv. „beskydský pseudokras“.

Radhošť kaple sv. Cyrila a Metoděje

foto: Michael 2003

Radhošť
Významná hora Beskyd. Stojí zde poutní dřevěná kaple sv. Cyrila a Metoděje otevřená v září 1898, vedle kaple je umístěno bronzové sousoší sv. Cyrila a Metoděje z roku 1930. Nachází se zde také televizní vysílač. Cca 3,5 km od vrcholu stojí socha boha Radegasta – podle jedné báje bůh plodnosti a úrody podle jiné bůh slunce i války. Původní socha byla kvůli značnému poškození klimatickými vlivy ale i vandaly v roce 1998 nahrazena žulovou kopií.