/ Cestopisy / Cyklo-výlety Česká Republika / Za památkami Velké Moravy aneb Kolem Buchlova 35 km

Za památkami Velké Moravy aneb Kolem Buchlova 35 km

9.6.2004 09:06 GMT – Buchlovice se nachází blízko Uherského Hradiště. První písemná zmínka o obci je z r. 1202. Hlavní památkou je Buchlovický zámek
Vinice Morava

foto: Michael 2004

Nasedáme na kola na Masarykově náměstí v Uherském Hradišti, míříme k mostu přes řeku Moravu určenému hlavně pěším a cyklistům vedoucí do Starého Města. Za mostem však ztrácíme značení jedné z moravských vinařských stezek (zřejmě díky rychlé jízdě), přesto po chvíli tápání ulicemi nacházíme už na okraji města cyklotrasu 5050. Vyjíždíme na most vedoucí přes železniční koridor. Chvíli sledujeme vlaky, střídající se v krátkých intervalech. Poté sjíždíme z mostu a rovinatou asfaltkou přijíždíme na Velehrad.

Velehrad rybníky

Na začátku obce však dáváme pauzu u nově obnoveného rybníčku s posezením pro turisty, teprve poté dojíždíme na poutní místo, kde je opravdu živo. Moc dlouho se však nezdržujeme a po cyklotrase 5050 vjíždíme do Velehradského Dvora. Čeká nás ostré stoupání „polňačkou“, a mnozí asi sesednou z kola. Cesta je v letním dni únavná ale jsou zde i turisté směřující na Buchlov a tak možnost navázání rozhovoru a zabít tak nudnou cestu. Po cca 2 km nás osvěžuje projížďka lesem a dojezd kopečku na rozcestí „Chabaně“. Potkáváme zde na první pohled zdejší, postarší pár vyzvídajíc cíl naší cesty. Dáváme se do řeči. Mužská část nám poté navrhuje nejzajímavější trasy pohořím Chřibů, ženská část předkládané návrhy považuje za šílené a značně nereálné vzhledem k hodině ve které tuto debatu raději se zdvořilým tónem ukončujeme a pokračujeme vlastní plánovanou trasou. No a přes Břestek jedeme z kopce, následuje kopeček, po jehož vyjetí vidíme nádherně po pravé straně na malých kopečcích hrad Buchlov a kapličku sv. Barbory. Sjezd do Buchlovic je formální záležitostí a po prohlídce zámku stále doprovázení cyklotrasou 5050 sjíždíme ke Smraďavce. Kolem přehrady „Nad Sovínem“ mírným stoupáním přijíždíme do Boršic.

Tučapy

foto: Michael 2004

Ve vesnici je cyklotrasa velmi dobře (hustě) značená, navádí nás na největší stoupání trasy do obce Tučapy. Pří výstupu opět po pravé straně se otevírá krajina a vidíme krásný výhled do krajiny s dominantním hradem Buchlovem. Na nejvyšším bodě výstupu je postavena nově u kapličky dřevěná rozhledna, ze které je velice krásný výhled na druhou stranu především povodí řeky Moravy, na horizontu jsou vidět Bílé Karpaty a Hostýnské vrchy. Následuje sjezd kolem méně početných políček vinné révy. Proto doporučuji naplánovat dobu výletu někdy na konec srpna… Do Nedakonic jsme se dostali zajížďkou přes Polešovice. Rovinatá Jantarová trasa č. 47 už ubíhá i přes únavu hodně rychle a tak míjíme Kostelany nad Moravou, rozestavenou cestu u Kunovského lesa a dojíždíme zpět do Uherského Hradiště. Trasa je střední obtížnosti vedená z 90 % po asfaltových silnicích třetích tříd – takže pohoda.

Zajímavá místa

Uherské Hradiště
patří k významným městům na Moravě a zároveň přirozeným kulturním centrem Moravského Slovácka.

Velehrad

foto: Michael 2004

obec je spojována s centrem Velkomoravské říše a s působením arcibiskupa Metoděje. Nepřehlédnutelnou dominantou obce je klášter s kostelem Nanebevzetí P. Marie a je tak významným poutním místem.

Buchlov
je významným královským hradem jež se tyčí na skalnatém hřebeni v pohoří Chřibů. První zmínka o existence je z poloviny 13. století. Hrad prošel v 16. století renesanční přestavbou a o století později je ovlivněn barokními prvky. Hradní interiéry dokumentují vývoj bytové kultury od 15. do 19. století.

Kaple sv. Barborky
Kaple svaté Barbory se nachází na sousedním kopci od hradu Buchlova a je jedním ze tří objektů spadajících pod Památkovou správu Buchlovice. V kapli se dvakrát ročně koná mše, která je součástí zdejší pouti, ale i koncerty folkové či alternativní muziky.

Buchlovice zámek

Zámek Buchlovice
obec Buchlovice blízko Uherského Hradiště. První písemná zmínka o obci je z r. 1202. Hlavní památkou je zámek postaven počátkem 18. století. Zajímavostí zámku je stanice pro handikepované živočichy nacházející se v zámeckém parku.