/ Cestopisy / Cyklo-výlety Česká Republika / Podhůřím Orlických hor 64 km

Podhůřím Orlických hor 64 km

15.12.2003 09:25 GMT – Podhůřím Orlických hor je tip spíše pro náročnější cestovatele a dobrodruhy – cesty vedou většinou po únavných silnicích, ale vše je vykompenzováno mnoha památkami, zajímavostmi, pohodou a dobrým jídlem a pitím…
Opočno zámek

foto: Michael 2003

Přestože tento tip naláká spíše lyžaře než cyklisty neuškodí připomenout si slunný letní den strávený pod vrcholky Orlických hor. Jako většina výletů v těchto končinách, tak i tento začínáme v rekreační vesničce Deštné v Orlických horách. Naším cílem je především městečko Opočno s krásným zámkem a výborným koupalištěm :-). Vyjíždíme ze středu Deštného po Jesenicko-orlické magistrále na sever. Hned na první křižovatce odbočujeme do leva a necháváme se doslova unášet větrem, jedeme totiž z pořádného kopce. Postupně míjíme obce či usedlosti Plasnice, Šediviny, Hluky, Rozkoš, Kounov, kde kopeček zpomaluje naše nemotorová vozítka. Poté až do Dobrušky vede cesta rovinatá s menšími kopečky, ale hlavně s větším silničním provozem. Po odpočinku a prohlídce města směřujeme do Opočna kam opět vede hlavní silnice bohužel nikoliv cyklotrasa. 4 km jedeme svižným tempem, na horizontu vidíme zámek Opočno, za chvíli dojíždíme na koupaliště v Opočnu. Po delší pauze nasedáme na kola a míříme k zámku.

Opočno
Z Opočenského zámku je hezký výhled do kraje. Na nádvoří se nachází děla z dob třicetileté války a sochy jelenů povalující se na menším trávníku. Zámek na první pohled ohromí svou architekturou, především tří patra klenutých oblouků viděná z nádvoří. Na koupališti jsme se dlouho zdrželi a tak musíme pokračovat. Nasedáme na kola a míříme do města Nové Město nad Metují, to už máme najetých cca 28 km. a návrat v nedohlednu. Vybrali jsme si tranzitní cestu po vesnicích Pohoří, Bohuslavice, Černčice. Vesměs rovinatá cesta s malým provozem, nenabízí větší překvapení, kromě délky cca 15 km :-). Změna nastane až v závěru, kdy musíme překonat velké převýšení, neboť hlavní historická část a střed města se nachází na velkém skalním masívu. Při výstupu jde krásně vidět zámek Metuje. Cítíme únavu a tak dáváme nutnou občerstvovací pauzu v jedné hospůdce vtlačené do podloubí renesančního městského jádra. Také se rozhodujeme o další naší cestě mezi dvěma návrhy. Bohužel můj návrh byl jednomyslně stáhnut z restauračního stolu, prý z časových důvodů. Navrhoval jsem cestu přes chráněnou krajinnou oblast Peklo nad Metují. Do níž se dá dostat z Nového Města nad Metuje příjemným sjezdem a poté po celou dobu jet po rovince zpevněnou cestou podél říček Metuje a Olešenka úchvatným údolíčkem což je cyklotrasa č. 4034 a 4035. No, tak pokračujeme z Nového Města nad Metují do obce Ohnišov z počátku vystoupáním velkého kopečku střídající  rovinku a závěrečným menším sjezdem. Průjezd vesnicí je v pohodě, zato však zdolávání středních táhlých kopečků nastane až do obce Bystré, kde je k vidění velice komický trabant z minulého století. Do obce Dobřany (dějiště motokrosových závodů) se také zapotíme, cesta je jako na houpačce, jednou nahoře, jednou dole… Ve středu obce je památný strom s úctyhodným průměrem kmene. V závěru nás čeká ještě jeden větší sjezd a stejně velký výšlap konečně jsme na té silnici, kde jsme ráno jeli s větrem o závod. Do Deštného přijíždíme se západem slunce značně unaveni. Tip je spíše pro náročnější cestovatele a dobrodruhy cesty vedou většinou po únavných silnicích, ale vše je vykompenzováno mnoha památkami, zajímavostmi, pohodou a dobrým jídlem a pitím…

Zajímavá místa

Dobruška

foto: Michael 2003

Malé město na podhorské pahorkatině je branou do Orlických hor. Je místem mnoha historických památek např. renesanční kostel sv. Ducha nad městem, renesanční radnice, stálá expozice v rodném domku Františka Vladislava Heka, proslaveného spisovatelem Aloisem Jiráskem v románu F. L. Věk. aj.

Opočno
Renesanční zámek Opočno je národní kulturní památkou postavenou českým šlechtickým rodem Trčků z Lípy v průběhu druhé poloviny 16. stol. Nachází se nad údolím Zlatého potoka. Zámek tvoří komplex budov kolem hlavní zámecké budovy se třemi podlažími arkádových lodžií otevřených do obdélného nádvoří. Později přibyl zámecký park, konečnou podobu zámku určily také další stavební slohy.

Nové město nad Metují
Leží na skalnatém ostrohu kolem řeky Metuje je zvané Českým Betlémem. Jádro renesančního města je vyhlášeno městskou památkovou rezervací. Nejznámější památkou je zámek, původně z 16 stol. Před branami zámku je velká socha B.Smetany. Úžasný pohled je z původních hradeb do údolí řeky Metuje.

Peklo

Peklo u Nového Města nad Metují
Přírodní rezervace se rozprostírá na lesních svazích hlubokého průlomového údolí řeky Metuje a přítoku Olešenky v podhůří Orlických hor. Je tvořena komplexem přirozených a polopřirozených lesních, skalních, vodních a pobřežních společenstev. Na poměrně malé ploše jsou zastoupeny četné podhorské i horské druhy fauny i flóry.